GÃ¥ til indhold Åben navigation Luk navigation
Case

Berendsen textil service

Berendsen skulle forbinde hele 27 lokationer fordelt rundt om i Danmark med hurtig og pålidelig dataforbindelse samt have centraliseret serverne.

Berendsen Textil Service varetager vask, udlejning og levering af tekstiler og hygiejneløsninger i hele landet. Kunderne spænder vidt fra butikker restauranter til lufthavne og hospitaler, og fx trækker mere end 100.000 danskere i rent arbejdstøj fra Berendsen hver dag.

Behov og udfordringer
27 lokationer i hele Danmark skulle forbindes, så kommunikation og data kunne flyde uhindret fremover. Berendsen har bl.a. en omfattende 24 timers online service, hvor kunderne styrer tøjbeholdningen over internettet, og det skal selvsagt foregå hurtigt og let for begge parter med en garanteret opptid, så Berendsens kunder altid kan servicere sig selv, når det er nødvendigt.

Berendsen havde desuden ønsket om at få centraliseret serverne, så der ikke skulle stå 2 til 3 servere på hver lokation som hidtil, der både kræver it-kompetencer hvert sted samt hardware, strøm, service og dyre licenser.

Løsning og resultater
Alle servere i de enkelte afdelinger blev fjernet, og Berendsen købte én stor server, der nu står centralt i hovedkontoret forbundet med en switch i hver afdeling. Det stiller dog store krav til sikkerhed at have det hele samlet ét sted, for går hovedlokationen ned, så går det hele. Derfor etablerede Nianet fiberredundans på hovedlokationen og dsl-redundans på 5-6 andre vigtige afdelinger, således at hvis fiberforbindelsen går ned, så dirigeres trafikken over på dsl. Nia-lan er etableret med redundant 1 Gbit/s-forbindelse til hovedkvarteret og 100 Mbit/s til de resterende lokationer samt med 1 Gbit/s internetforbindelse.
Berendsen har desuden valgt Nianets datacenterløsning som sekundær lokation for drift af SAN (Storage Area Network) og forretningsapplikationer, så deres datacenter er spejlet og dermed sikret.

Berendsen har opnået bl.a. lav latency, høj båndbredde og stabilitet til en god pris samt god sparring og dialog med Nianet om netværksdesign. Derudover:

  • Besparelse på centralisering
  • QoS til IP-telefoni
  • Lettere servicering fra hovedkontor i København
  • Høj oppetid på systemer og redundans i netværket

Berendsen udtaler
"Nianets løsning har medført, at vi har kunnet samle hele vores it-installation centralt. Dette har ca. halveret vores it-serverdriftsomkostninger og samtidig sikret et enkelt og stabilt driftsmiljø med et langt højere sikkerhedsniveau. Vi kan servicere alle vores brugere på samme høje niveau, uafhængigt af om deres arbejdsplads er i Karup, Løgum eller vores hovedkontor i Søborg. Endelig har de høje båndbredder og den lave latency givet os mange nye muligheder, bl.a. har vi for små midler kunnet etablere et "disaster" site i Nianets eget driftscenter, remote backup-løsninger m.v."

Klaus Nissen, IT Manager og Jens Jakobsen, IT infrastruktur chef (billedet)

Kontakt Erik Varn Semey for yderligere information på 29 69 83 86 eller evs@nianet.dk

Netværk, Innovation & Ansvar – Nianet

Maria Diken, Marketing
Live Chat Software